Hai xa uns días que morreu Rafael Chirbes. Foi unha morte
inesperada e prematura. Estaba en plena madurez e publicando os mellores libros
da súa traxectoria. Sinto a súa perda coma se fose un familiar ou un amigo.
Sígoo como lector desde hai moitos anos e nunca me defraudou. Outros autores
deixaron de interesarme e funos deixando aos poucos. Con Chirbes sucedeu ao
contrario: cada novo libro que publicaba resultábame máis impactante e
conmovedor. Non é un escritor complacente: esixe esforzo e atención, que se ven
recompensados de sobra.
A literatura española perde un dos seus valores máis
interesantes, a voz máis crítica e lúcida para narrar a vida deste país dos
últimos anos. Nunca estivo de moda e só chegou a ter notoriedade nestes últimos
anos, despois de que unha das súas obras (Crematorio)
fose levada á pantalla. Os seus libros, todos eles, son dunha dolorosa lucidez.
A súa mirada sobre o noso pasado recente non é nada complacente. Non comparto o
seu pesimismo radical, pero celebro e agradezo a súa honradez extrema e o seu
firme compromiso coa verdade.
Cando publicou Los viejos amigos, en 2003, afirmaba nunha entrevista: “Non hai dúas Españas,
só hai unha, a outra non existe. O que ocupou as terras quedouse coas terras
ocupadas e o que ocupou a cátedra coa camisa azul quedou con ela”. Nesa
excelente novela utiliza unha sucesión de monólogos. Un grupo de amigos
reúnese; repasan as súas vidas, as súas traizóns e as súas frustracións e
descobren que, todos eles, son expertos en infidelidades varias e, nalgúns
casos, cómplices daquilo que quixeron combater. Amigos da mocidade nos anos da
Transición, chegan á madurez instalados na resignación e na renuncia aos seus
soños. O autor móstrase implacable no seu relato: son xente que vive soa e vai
morrer soa.
Nos seus últimos libros publicados -Crematorio (2007), En la
orilla (2013)-, describe, con toda crudeza, a corrupción que medrou como un cancro en toda España e, de forma notoria, no Levante español (na cidade imaxinaria de Misent), onde se centra a
trama destas dúas novelas. Relata como o soño da Transición de construír unha
sociedade máis culta, igualitaria e xusta, convértese nun pesadelo de cloacas,
augas estancadas e vidas putrefactas. Hai expertos en corruptelas que se
converten nos donos do curral, pero tamén hai cómplices satisfeitos, asesores e
políticos sen escrúpulos, avogados a soldo e familias -con fillos rebeldes- que
viven, con todo o luxo, da corrupción e comen a diario sen importarlles “o
porca que queda a cociña”. Os personaxes de Chirbes tamén falan sobre o
deterioro das ilusións, sobre o desgastar dos corpos e a decrepitude que provocan
a vellez e a enfermidade: “como os corpos, as ilusións morren e apestan”.
A morte tamén está moi presente nas súas obras. En La buena letra (1992), libro fermoso e desolador,
a protagonista repasa a súa vida, as breves alegrías e as miserias da
convivencia familiar: “Todo parecía que ía durar sempre, e todo se foi rápido,
sen deixar nada”. Tamén fala dos seus mortos: “Foron a miña vida. Xente á que
quixen. Cada unha das súas ausencias encheume de sufrimento e quitoume ganas de
vivir”. Nunha entrevista Chirbes dixo que a vida é moi curta: “pensas que estás
madurando e o que pasa é que estás morrendo”. Na súa última novela publicada -En la orilla- afirma, con ironía, que a
vida humana é o maior malgaste económico da natureza: “cando parece que
poderías empezar a sacarlle proveito ao que sabes, morres, e os que veñen
detrás volven empezar de cero”. Chirbes era, desde hai anos, un mestre. E foise
antes de tempo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario