domingo, 23 de febrero de 2014

O dereito á educación





Nacín nunha casa sen libros. Os meus avós eran analfabetos funcionais. A escola pública foi para mín un territorio liberador, que me permitíu acceder á cultura e á formación.  Naqueles escuros anos setenta o ensino público facilitou que moitos rapaces do rural tivésemos un destino distinto ao dos pais, lonxe da estada e da emigración. Coñezo de primeira man a importancia da educación como factor de equidade e integración

Os poderes públicos teñen a obriga de manter e mellorar o sistema público como elemento clave do Estado de benestar. Mais non é así. Os actuais gobernantes aplican con insania as súas políticas de recortes sobre os centros públicos mentres o ensino concertado tivo un incremento dun 30% de fondos nos últimos cinco anos. Asistimos a unha radical ruptura do pacto social que potenciou a emenxencia e o desenvolvemento dos servizos públicos de cobertura universal. Hoxe vemos como, desde propio poder, están a executar o seu desmantelamento. 

 
A editorial Laiovento (dirixida polo meu amigo Francisco Pillado) editou hai pouco un libro excelente  -Educación: dereito ou mercadoría-, coordinado pola pedagoga Mariló Candedo, no que os autores fan un repaso das diferentes medidas adoptadas polos gobernos central e autonómico, que están a provocar unha auténtica contrarreforma educativa, que nos conduce a tempos pretéritos, que xa criamos superados.  Estamos diante dun cambio de modelo, afirma Mariló Candedo, que utiliza “a crise económica como coartada perfecta para colocar verdadeiras cargas de profundidade nun modelo educativo que conseguiu logros indiscutibles en termos de igualdade de oportunidades e equidade social”. 
 
A estratexia aplicada é a mesma que na sanidade: recortar, desprestixiar e privatizar. Ese é o modus operandi das políticas neocon que aplican os actuais gobernantes. As medidas adoptadas, tal como se relata no libro, seguen os ditados de organismos, como o BCE e o FMI, que posúen o control a escala internacional. Mais introducen dous elementos diferenciais: a forte presenza da Igrexa, que ve aumentados os seus privilexios, e a orientación recentralizadora, dacordo co seu modelo de Estado, que pretende reducir o papel das autonomías. 


 O ministro Wert impón con soberbia a súa lei sen propiciar acordos cos outros partidos e coa oposición frontal da comunidade educativa. O discurso oficial centra o seu foco nas deficiencias do sistema:  o fracaso escolar, o abandono precoz, a escaseza de alumnado excelente, a sobretitulación, os baixos resultados no informe PISA, a falta de competencia en linguas estranxeiras. Non se reflexiona sobre a educacion que se precisa para enfrontar os retos do século XXI, mais usan este argumentario para recortar de forma drástica os orzamentos e substraer á educación pública recursos materiais e  humanos de xeito radical. Están a executar unha auténtica contrarreforma educativa que nos devolve aos tempos da desigualdade, cando os fillos dos pobres sabían que nunca chegarían á Universidade, pois o seu destino “estaba escrito no código xenético”, tal como afirmaba Rajoy de mozo, cando se manifestaba como un entusiasta defensor da desigualdade natural dos seres humanos. 

PD: A “Alianza Social Galega” convocou mobilizacións en toda Galicia o día 27 de febreiro, para esixir o cese dos recortes e reclamar outras políticas para saír da crise, que non castiguen máis á cidadanía e os traballadores. 

6 comentarios:

  1. Celebro la publicación de ese libro y todas las medidas ejercidas por la ciudadanía en contra de la insensatez de ese darwinismo social defendido por quien es hoy presidente del gobierno.
    Este blog nos lleva ilustrando desde hace tiempo sobre los desmanes que se están cometiendo en el ámbito sanitario, unas medidas perversas que tienden a polarizar la atención clínica en los dos extremos conocidos: ricos y pobres, con repercusiones también en la propia formación post-graduada, pues es evidente que un deterioro del sistema público tendrá patentes implicaciones negativas en el período MIR y no está de más recordar que la medicina privada, que tan buena parece a nuestros gestores, se nutre de quien usa el sistema público para hacer su especialidad.
    Pues bien, siendo importante lo que está ocurriendo en sanidad, lo es mucho más, en mi opinión, lo que afecta a la educación porque es desde sus inicios que se forma el ser humano como libre o como siervo. El elitismo de cuna defendido por una derecha decimonónica (claramente expresado por Rajoy) es simbiótico de una tradición religiosa en nuestro país que, en vez de referirse a lo evangélico, se hace cada día más reaccionaria, más medieval, enquistada en el mito dogmático. La Iglesia española tiene una gran responsabilidad en lo que está ocurriendo en educación. Wert no es anecdótico, como no lo son las alusiones de otros ministros a Santa Teresa o a la Virgen del Rocío. Estamos ante una fuerte involución nacional-católica que parece haberse reafirmado precisamente contra la aparente frescura que trae el papa Francisco.
    Y, por si fuera poco, el contexto de Bolonia, tan aplaudido por tantos, no favorece las cosas, facilitando la deriva tecno-científica, en su peor forma (que ni científica es) frente a cualquier opción humanística.
    Y, como en Medicina, primará lo que llaman perversamente calidad y eficiencia, con agentes evaluadores externos de un profesorado que lo ha sido por rigurosa oposición, y que impondrán criterios “isoficables” estúpidos para la valoración de profesores y alumnos de la enseñanza pública hacia una concepción final de rebaño obediente.
    El malestar ya se ha manifestado en las calles con color verde. Es hora de que ese color se vea más y más.

    ResponderEliminar
  2. Me parecen muy bien todo lo que comentais pero, me pregunto, no pasara como paso con el anterior gobierno que genero un aumento increible de fracaso escolar; y una explosión demografica de "NI_NIS, es decir de gente sn formacón, ni profesión. Y es que no solo habn de ser palabras, si no proveer tanto de los recursos humanos como ecomonicos, y facilitar a todos la posibilidad, pero no de forma que semalgasten los recursos en los que no los usan adecuadamente. La universalidad debe de ser un derecho responsable, y asequible a los hagan buen uso de el. Si opinamos deberenos de dar soluciones o al menos propuestas que sean realistas.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. ¿A qué se le llama "fracaso escolar"?
      Hemos asistido al desmantelamiento de centros de investigación en los que había gente formada y sobresaliente en su campo. No eran fracasados escolares.
      Vemos que cantidad de licenciados brillantes se van al extranjero.
      He sido testigo de que la Xunta de Galicia (presidida por alguien menos brillante que científicos que se quedan sin empleo) regaló a los Premios Fin de Carrera una figurita (de metacrilato o cristal) y... UNA MALETA ROJA. Creo que eso es tan humillante como significativo.

      Eliminar
  3. As veces as árbores non deixan ve-lo bosque. ¿Conquistas?¿de quén? ¿Pacto social? ¿con quén? O "Estado de benestar" non é mais cun sono, e como dicía Calderón de la Barca "sueños son". Os Servizos Nacionais de Saude serviron de taller de reparación dos obreiros da Europa Occidental logo da II Guerra Mundial, cando escaseaba man de obra para o desenrrolo industrial. Ningunha conquista. A Educación pública tiña como obxeto que eses obreiros puderan entender un plano dunha obra ou ler os horarios de traballo. Nada mais aló. Hoxe todo iso sobra (enseñeiros hindús...genéricos chineses....) Se alguén soñou outra cousa... Os soños soños son.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Los sueños sueños son, efectivamente, y Cuang Tzu no sabía al despertar si había soñado que era una mariposa o era una mariposa que estaba soñando que era Chaung Tzu. Es probable que si lo expresó, no estemos ante una mariposa soñadora.
      No son sueños sino realidades las pérdidas habidas en poco tiempo, acompañadas de una tasa de corrupción como nunca se había visto. Pérdidas materiales y de derechos, de libertades.
      Si releemos el post de Pablo, vemos que él ha estudiado y se ha hecho médico partiendo del acceso a una enseñanza pública. Es decir, el objeto de tal forma de enseñanza no parece haber sido "que eses obreiros puderan entender un plano dunha obra ou ler os horarios de traballo. Nada mais aló." Por el contrario es ese objetivo perverso el que parece pretenderse en la actualidad por parte de la élites "de cuna", ahora en el gobierno.
      Y puestos a soñar, quiero soñar que se mantenga o recupere, más bien, una sociedad de igualdad de oportunidades que, en el caso de la enseñanza pública, supone para el profesorado un concurso - oposición (siempre hay interinidades y esas cosas; también en sanidad) y para el alumnado una falta de discriminación por su origen social. Ninguna de las dos cosas se dan en la enseñanza privada.
      También puestos a soñar, quiero que se mantenga una enseñanza que facilite el desarrollo del sujeto libre y no adiestrado, en un contexto laico, cívico, ético, que respete la religión pero sin imponerla.

      Eliminar
  4. Un medico e un obrero. E verdad que Pablo e algún maís traspasou ese limite, pero a excepción fai a regra. O analfabetismo funcional e real e adjetivo. Teus soños de futuro son lexitimos e su loito por eles. Pero crer contos de fadas esta na orixe da neurose.

    ResponderEliminar